Smartlog v3 » Benny Engelbrecht » Gemmeleg i Transportministeriet
Opret egen blog | Næste blog »

Benny Engelbrecht

- medlem af Folketinget

Gemmeleg i Transportministeriet

21. Jun 2008 21:54, Benny-Engelbrecht

Her blev farten hævet 30. april 2004. Kilde www.trafikken.dkDen 30. april 2004 blev det muligt at køre hurtigere på udvalgte strækninger på de danske motorveje. Det var et tiltag som regeringspartiet Venstre var meget varme fortalere for – og derfor har det været modtaget med kyshånd, at der indtil nu ikke har været negative erfaringer med hastighedsændringen. Imidlertid tyder det på at den virkelige årsag til de positive resultater har været at en kritisk rapport er blevet syltet i Transportministeriet.

I dag kunne dagbladet Jyllands-Posten fortælle at en rapport fra DTU Transport fastslår at den øgede hastighed har øget antallet af trafikdræbte på motorveje med 130 km/t fastbegrænsning med 38 %. Rapportens konklusioner skulle allerede have ligget klar i november, men siden har forskerne haft forbud mod at udtale sig om den. Først da dele af rapportens indhold blev omtalt på en konference i Finland, kom sandheden for en dag.
Jeg har på den baggrund, på mit partis vegne, indkaldt transportminister Carina Christensen i åbent samråd om fartrapporten og årsagerne til at den endnu ikke er offentliggjort. Ministeren har ikke udtalt sig til pressen i dag, men Vejdirektoratet har lovet at rapporten er ”lige på trapperne”.

Det er bemærkelsesværdigt så meget denne sag kan minde om den forsvundne OECD-rapport der kritiserede den danske regering for en mangelfuld miljøindsats og som samlede støv i miljøministeriet fra august, hvor den ”overvintrede” til valget var overstået. Tilsvarende er det altså tilsyneladende med rapporten om de negative konsekvenser af den øgede hastighed på de danske motorveje.

Sidste år kunne en stolt Kristian Pihl Lorenzen fra Venstre eksempelvis skrive i en pressemeddelelse: ”Det skortede ikke på dommedagsprofetier da Folketinget hævede hastighedsgrænsen til 130 km/t på en række motorvejsstrækninger. Nu må skeptikerne sande, at denne hastighedsforøgelse har været yderst fornuftig.” Det havde været bitre ord at skulle sluge lige midt i en valgkamp. Samtidig foreslog Venstres trafikordfører at hæve hastigheden til 130 km/t på yderligere motorvejsstrækninger – det havde naturligvis ikke set godt ud hvis hans formand, statsministeren, skulle være konfronteret med de negative konsekvenser – et øget antal trafikdrab – lige midt i en valgkamp.

Der er naturligvis ingen beviser for at rapporten bevidst har været syltet – i alt fald ikke på nuværende tidspunkt. Scenen er nu sat for en nærmere granskning af hvem der vidste hvad hvornår i sagen. Man kan dog stille sig selv det helt naturlige spørgsmål: Hvis rapporten om fart nu havde haft den modsatte konklusion – ville den så have ligget på et skrivebord i Vejdirektoratet så længe?

Jeg kan i alt fald love en ting i denne sag: Fortsættelse følger.

Kommentarer

  1. cheap jerseys
    15. Oct 2011 09:24
    1

    Her blev farten hævet 30. april 2004. Kilde www.trafikken.dkDen 30. april 2004 blev det muligt at køre hurtigere på udvalgte strækninger på de danske motorveje. Det var et tiltag som regeringspartiet Venstre var meget varme fortalere for – og derfor har det været modtaget med kyshånd, at der indtil nu ikke har været negative erfaringer med hastighedsændringen. Imidlertid tyder det på at den virkelige årsag til de positive resultater har været at en kritisk rapport er blevet syltet i Transportministeriet.

Benny Engelbrecht
Benny Engelbrecht
- socialdemokraternes forbrugerordfører

Månedsoversigt for indlæg

« November 2017 »
MTWTFSS
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930 

Søg


Tags

Arkiv