Smartlog v3 » Benny Engelbrecht » Skal cykelhjelm være påbudt?
Opret egen blog | Næste blog »

Benny Engelbrecht

- medlem af Folketinget

Skal cykelhjelm være påbudt?

20. Dec 2007 23:01, Benny-Engelbrecht

Nyrup med hjelm

Det er måske ikke det mest sexede trafikpolitiske spørgsmål, men ikke desto mindre meget relevant. Derfor – på baggrund af en dialog jeg har haft med Hans her på bloggen – sætter jeg spørgsmålet om cykelhjelme til generel debat hen over julen.
Idéen fra Hans lød (i korte træk): Kan man forestille sig at det skal være lovpligtigt at bære cykelhjelm?

Vi har forsøgt at kaste lidt tanker for og imod det op i luften – og de tanker vil jeg lægge ud til almindelig diskussion her på bloggen. De kommentarer og forslag der kommer ind vil jeg benytte som inspiration til arbejdet i Trafikudvalget med trafiksikkerhed for cyklister.
På baggrund af det der er blevet diskuteret indtil nu har jeg opstillet fordele og ulemper ved forslaget om at gøre det lovpligtigt at bære cykelhjelm. I er meget velkomne til at komme med tilføjelser til denne oplistning:

Fordele ved hjelmpåbud:

  • Det vil kunne spare samfundet for udgifter til sundhedsvæsenet
  • Skader kan ske uanset om der cykles med høj eller lav hastighed, så personer der undlader at bruge hjelm fordi de ikke cykler stærkt bliver nu også beskyttet
  • Der er en stor overhyppighed af alvorlige uheld blandt ældre cyklister (der typisk ikke anvender cykelhjelm)
  • Et ikke nærmere defineret antal trafikdrab kan forhindres
  • Risikoen for uheld øges når der er mange cyklister (det er farligere at køre i Københavns centrum end på landet), men i storbytrafikken er det sjældent at se cyklister med hjelm
  • Usikre cyklister der ellers ikke vil benytte hjelm tvinges til at sikre sig selv

Ulemper ved hjelmpåbud:

  • Det er et stort indgreb i den personlige handlefrihed
  • Selvom der er sket meget med designet af cykelhjelme er de ikke smarte (også kendt som Nyrup-effekten)
  • Meget vanskeligt realiserbart på grund af den store kontrolindsats (hvor tit uddeles der eksempelvis bøder for manglende lys på cyklen)

Man kan også forestille sig mere ”bløde” varianter af et hjelmpåbud eller andre tiltag der skal øge brugen af cykelhjelme. Det kunne for eksempel være en af følgende varianter:

  • Børn og unge under 18 år skal benytte cykelhjelm
  • Der kan indgås en frivillig ordning med forsikringsselskaberne, hvor man kan få en nedsat præmie mod at man anvende cykelhjelm – en idé inspireret af forsøget med ”sorte bokse” i biler (der vil dog ikke kunne blive tale om noget stort incitament i betragtning af den meget beskedne omkostning en ulykkesforsikring udgør)
  • Der gennemføres en massiv oplysningskampagne for at få danskerne til at synes bedre om cykelhjelm
  • I særlige risikozoner – for eksempel Københavns centrum – gennemføres et hjelmpåbud

Som sagt er dette blogindlæg tænkt som et oplæg til en proces, der skal udmunde i et forslag til politik på området. Alle indlæg og kommentarer er velkomne.
Jeg ser frem til debatten!

www.benny-engelbrecht.dk

Kommentarer

  1. Kramperen
    20. Dec 2007 23:17
    1

    Tvungen brug af cykelhjelm er noget af det mest tåbelige der findes. Rent praktisk vil det være som at skulle have en vandmelon med hvergang man skal bruge sin cykel. Ned til købmanden? Vandmelonen skal med! Ud til skoven for at løbe en tur derfra? Vandmelonen skal med?

    Dem der vil have den ekstra beskyttelse en cykelhjelm er, kan tage den på. Os andre der rent faktisk ikke kan vade rundt med en cykelhjelm i lommen kan lade værre.

  2. Kramperen
    20. Dec 2007 23:22
    2

    Ydermere er det en ufattelig babysitter mentalitet dette absurde forslag viser. Altså forfanden, vi er da voksne mennesker! Hvad bliver det næste? Konstant tvungen brug af beskyttelsesbriller så vi sparer et par mil. på udgifter til øjenlæge.

  3. Per Pohlmann
    20. Dec 2007 23:24
    3

    Jeg syntes personligt at hjelm burde være påbudt som det er for folk der kører knallert. Hastigheden er den samme eller ofte hurtigere, end en lovlig knallert.

    Hvor man også, ihvertfald i storbyerne, ville kunne spare menneskeliv, var at gøre trafik undervisning obligatorisk for cykelister. evt. når folk fylder 16 år.
    I københavn ser du tit cykelister prøve at komme indenom lastbiler/biler/busser i højresvingsbaner, selvom der cykelstier der leder dem uden om. Det er desværre et stort problem, specielt for de chauffører der kommer til at køre dem over, se blot den tragiske ulykke i Valby forleden dag.

  4. Line
    20. Dec 2007 23:30
    4

    Jeg ville virkelig føle det som et indgreb i min personlige frihed. Ville muligvis holde helt op med at cykle...

  5. Per Pohlmann
    20. Dec 2007 23:34
    5

    Tjah, det samme argument blev brugt i sin tid, da man indførte obligatorisk brug af hjelm til motorcykel, eller sikkerhedsseler til bil. men er det ikke som hovedregl fordi folk er bange for at få frisuren i uorden ??? :-D

  6. Farmer
    21. Dec 2007 06:32
    6

    Line er inde på noget rigtigt.
    Ville "Sundhedsindexet" ikke blive ringere, hvis hjelmen reddede f.ex. 50 skader om året, men samtidig nedsatte det samlede antal cyklede kilometre med 20 procent?

    Og så er min mening, at vi ikke skal have for mange regler, som alligevel ikke overholdes.

    Vi kunne også spare mange skoldninger hvert år, hvis det blev et lovkrav, at kartofler og ris skulle koges ved 40 grader.

  7. Benny Engelbrecht
    21. Dec 2007 07:19
    7

    @ Kramperen: Jeg kan godt lide sammenligningen med beskyttelsesbriller. Det er sandsynligvis de der virkelig har brug for beskyttelsesbriller der er de sidste til at anvende dem. Er det ikke lidt det samme med cykelhjelmen? Som jeg skrev i indlægget er der en voldsom overhyppighed hos ældre cyklister, der samtidig (formodentlig) er de sidste til at anvende hjelm.

    @ Per: Enig i at der er mange andre tiltag man OGSÅ kan tage. Undervisning for eksempel. Jeg kan nu huske at da jeg gik i folkeskole (det er MANGE år siden) havde vi en temadag om at færdes fornuftigt i trafikken. Vi fik blandt andet også gennemgået vores cykler for at kontrollere om de var i orden. Jeg er ikke klar over om man stadig har sådan en ordning, men hvis der er nogen derude der ved det vil jeg gerne høre om det.

    @ Line: Det sidste vi skal opleve er naturligvis at folk holder op med at cykle.

    @ Farmer: Herligt billede! Man skal i alt fald MEGET højt op for at kunne koge ris ved 40 grader. Er det ikke ved 68 grader vand koger på Mt. Everest? :-)
    Jeg mener måske argumentet om regler der alligevel ikke overholdes er et af de tungeste der peger imod tanken. Se blot hvor få de benytter lys på cyklen!

    Generelt: Tusind tak for de mange kommentarer. Keep them coming...

  8. Hans
    21. Dec 2007 08:44
    8

    Kramper - Jeg synes ikke nødvendigvis der behøver være så meget bøvl forbundet med at bruge hjelm. Jeg hænger den altid på cyklen når jeg sætter den. En hjelm er ikke så attraktiv at den bliver stjålet (måske bortset fra særligt udsatte steder).

    Line - Det er klart, at hvis folk holder op med at bruge cyklen, pga. krav om hjelm, så skal man hellere forsøge at fremme brugen af frivillighedens vej. Der må findes noget statistik fra Norge og Sverige, som kan sige noget om, hvorvidt hjelmkravet er gået udover antallet af cyklister.

    Benny og Farmer - Det er jo ikke for politiets skyld at vi skal bruge hjelm. At en lov er svær at håndhæve, behøver ikke betyde at ingen overholder den. I vores samfund er det jo folks eget ansvar at overholde den gældende lovgivning. At det kniber mere for nogen end andre, synes jeg ikke skal betyde at man bare lader stå til.

  9. Benny Engelbrecht
    21. Dec 2007 10:25
    9

    @ Hans: Jeg kan ikke umiddelbart finde tal fra Norge og Sverige, men i resten af Norden er der generelt et langt højere antal cyklister der anvender hjelm.
    I Danmark cykler 5 % af cyklisterne over 16 år med cykelhjelm, mens andelen i Norge er ca. 5 gange højere, i Finland 4 gange højere og i Sverige knap 3 gange højere.
    Man har i vores nordiske broderlande med andre ord været meget bedre til at fremme brugen af hjelm. Rådet for større færdselssikkerhed anbefaler i øvrigt at man ikke indfører et påbud så længe der ikke er langt flere der anvende hjelm af fri vilje. Man kan altså ikke - ifølge rådet - benytte et påbud som et incitament til at fremme brugen af hjelm.
    I Sverige er hjelmpåbudet i øvrigt kun gældende for børn under 15 år. Det betyder i praksis at børn ikke får bøder for at køre uden hjelm (de kan jo ikke straffes, da de er under 15 år), men hvis forældrer kører med børn på cyklen, uden at barnet bærer hjelm, kan der udstedes bøde til forældrene.

  10. Martin Bendtsen
    21. Dec 2007 10:49
    10

    Rigtig god debat herinde - også relevant. Jeg mener ikke, at et konsekvent påbud bør realiseres. Billedet med melonen får smilet lidt frem, men det er jo ganske rigtigt. Jeg mener at det er folks egen frihed - og ansvar! - at sørge for sin egen sikkerhed, med henblik på cykelhjelmen. Dog er jeg ikke afvisende overfor, at unge under 16 (og ikke 18) skal have hjelm på ved lov. Som ung under 16 må du endnu ikke køre knallert endnu, så dén skæringsgrænse synes jeg er meget naturlig. Da jeg var i København for en uges tid siden var det påfaldende og se, hvor mange som benytter sig af melonen, ift. en provinsby som Sønderborg. Dette viser også, at folk formår at tage ansvar for sig selv og ikke mindst bestik af den lokale trafiksituation. En generel lovgivning for personer over 16 år, og en generalisering af København og Asserballes trafiksituationer vil ikke være hensigtmæssigt. Men informer folk om fordelene - og undgå at bruge Poul som rollemodel :-) Glædelig jul.

  11. Benny Engelbrecht
    21. Dec 2007 11:09
    11

    @ Martin: Ja jeg er jo helt bekymret ved udsigten til at være MF for S - og bruge cykelhjelm!
    Hvilket leder mig til det naturlige spørgsmål til de der læser disse kommentarer: Hvem af jer benytter jer af cykelhjelm? Ifølge statistikken er det jo altså under 5 % af de voksne cyklister der gør det...

  12. Martin Bendtsen
    21. Dec 2007 11:30
    12

    Jeg benytter mig ikke af cykelhjelmen - pt. Men når jeg flytter til Frederiksberg, vil jeg helt sikkert anskaffe mig en. Som barn havde jeg altid melonen på hovedet, når jeg ville cykle mig en tur, hvilket leder mig tilbage til mit tidligere forslag: "Børn" under 16 skal have cykelhjelm.

  13. Hans
    21. Dec 2007 14:16
    13

    Jeg bruger selv hjelm, selvom jeg i en lang periode ikke har gjort, fordi jeg havde mistet den. Så først for nylig fik jeg taget mig sammen til at købe en ny.

    Og jeg tror i virkeligheden at mange gerne vil bruge hjelmen, men at de bare ikke får gjort noget ved det. Et lovkrav kan muligvis være det der skal til for at folk får anskaffet sig en.

  14. Marinus
    21. Dec 2007 20:57
    14

    Jeg bruger oftest hovedet når jeg cykler, men til tider glemmer jeg at bruge hjelmen. Spørgsmålet er som om jeg i disse tilfælde bruger hovedet. Når vi nu er igang med sikkerhed på cykel, så er jeg meget på linje med Bendtsen - under 16 år = hjelm, men også gerne en reflekterende vest, som jo nu er påbudt for bilister, men de fås ikke ret mange steder (om nogen) til børn - her er der noget at gøre. Brug hovedet og vær velset!

  15. Daniel Jørgensen
    21. Dec 2007 20:59
    15

    Påbudt cykelhjelm er en meget smuk idé - men bærer måske lovlig meget præg af, at "staten ved hvad vi har godt af". Jeg tror på ingen måde at et påbud ville fungere i praksis. Nogle vil måske netop føle trang til med vilje at undlade hjelmen, som et lille personligt oprør mod reglerne.

    En cykelhjelm er i øvrigt ikke nogen helt billig anskaffelse, jeg mener at min barndoms blågrønne cykelhjelm med sorte striber stod mine forældre i 4-500 kroner. De andre debatører her på bloggen har da også ret i, at den er godt gammeldags træls at skulle slæbe rundt på. Så skulle vi kaste os ud i et større projekt med opbevaringskasser til "melonerne" og så kunne vi blive ved.

    Jeg støtter Martin i, at børn skal have cykelhjelm - de er trods alt også de mest udsatte cyklister.

  16. Benny Engelbrecht
    21. Dec 2007 23:04
    16

    @ Marinus: Jeg synes din tanke om veste er meget interessant - uanset om der er tale om cyklende eller gående børn. En lokal erhvervsdrivende sponsorede refleksveste til alle skolebørn på en skole nær ved hvor jeg bor. Når jeg kørte forbi skolen i vintermørket var det helt tydeligt at ikke blot benyttede ungerne vestene - det virker også!
    I øvrigt er der ikke nødvendigvis sammenhæng mellem pris og kvalitet på cykelhjelme. Det anbefales at man ser efter godkendelsesnummeret EN 1078 når men er på udkig efter hjelme. "Bedste køb" i forbrugerbladet Tænk har jeg set til 170,- kroner hos COOP, men det er rigtigt at en god hjelm sagtens kan koste over 1.000,- kroner.

  17. Toke Andersen
    30. Dec 2007 13:11
    17

    Man skal heldigvis høre end hel del komplet idioti før ørene falder. Et faktum jeg i dag er yderst taknemmelig for.
    Påbudt cykelhjelm må være noget af det dummeste jeg nogensinde har hørt.

    Lige meget diskussionens mål, om det er cykelhjelm, sikkerhedsseler, ryge- eller narkolovgivning, kriminalisering af prostitutionskunder osv. Osv. Så repræsenterer forbud, lovindgreb og administration ved primitive regler og straf, en fascistoid, formynderisk, moraliserende og ekstremt reaktionær måde at forholder sig til eventuelle problemer på.
    Det svare nogenlunde til metoder der er udbredt i hesteopdræt: Adfærdsregulering ved elektrisk stød af varierende styrke.
    Det siger en hel del om de personer der fremsætter sådanne forslag. Uover åbenlys svag intelligens, viser dette også tendens til autoritative og fascistoide tanker. De bør fjernes fra indflydelse af nogen som helst art, inden de gør større skade.

    Hvis et menneske har så svag en balance, motorik og trafikoverblik at det ikke kan navigerer sikkert på en cykel, så bør dette menneske holde sig langt væk fra cykler.

    Hvis fjolset alligevel cykler, og kommer slemt til skade, ja så er det jo nok ikke så slemt et tab. Fjolser går der jo som bekendt 11 af på dusinet. Måske indsatsen burde være træning og information, så fjolserne ikke nærer illusioner om egne kompetencer.

  18. Peter
    30. Dec 2007 17:42
    18

    Til gengæld ved cyklende fjolser at der går 12 på et dusin!

  19. Mitte
    2. Apr 2008 13:49
    19

    Cykelhjelm burde være ved lov. Jeg synes det er nødvendig at lovgive, når nu folk ikke selv er så kolge at tage cykelhjelmen på, så burde de tvinges. og hvis alle har den på er det ikke et tabu

  20. Mikael
    18. Apr 2008 12:23
    20

    fascinerende at så mange har en mening om lovgivingen af cykelhjelme men de færreste har læst noget som helst om videnskaben bag.

    For at søge viden før man udtaler sig kan man klik ind på www.cyclehelmets.org.

    En lovgivning på området vil med sikkerhed slå dansk cykelkultur ihjel, som er sket i alle de steder som har påbudt brugen af hjelme. En fald på 30-40% i antallet af cyklister.

    For slet ikke at nævne at sikkerheden er fantastisk overdrevet. De største cykelhjelm firmaer har gjort deres lobbyarbejde godt i USA og deres fordrejninger af de videnskabelige facts er lig med "Helmets of Mass Distraction".

    Det er så syndt at så mange mennesker er blevet snydt. Og at så mange mennesker ikke har lyst til at kende de ægte facts.

  21. Søren
    27. May 2008 21:10
    21

    Diskussionen om at påbyde cykelhjelme er både af principielle og mere pragmatiske grunde problematisk. De principielle overvejelser handler selvfølgelig om det indgreb i den enkeltes frihed, som et påbud ville være.

    Men også set i et mere køligt sundhedspolitisk lys er der grund til at advare mod enkle og forhastede forbudsløsninger:

    Fremfor alt er de positive sundhedsmæssige effekter ved at cykle så markante, at de ifølge undersøgelser overstiger ulykkesrisikoen med en faktor på mellem 10 og 20. Set i et sundhedsperspektiv er opgaven derfor at gøre det så enkelt og attraktivt som muligt at tage cyklen frem for bilen. Hjælper et påbud om brug af cykelhjem med til det?

    Næppe. Sikkert det til gengæld, at lader blot en mindre del befolkningen cyklen stå som reaktion på et påbud, bliver sundhedsomkostningerne hurtigt større end gevinsterne. De kan endda gå hen og blive meget højere: Cykling til og fra arbejde reducerer ifølge én opgørelse i sig selv den relative dødelighed med 28 procent.

    Samtidig tyder meget på, at en høj koncentration af cyklister i sig selv medvirker til en lav ulykkesfrekevens. Cykellande som Danmark og Holland, der ikke har påbud om brug af cykelhjelme, ligger klart i førertrøjen internationalt i forhold til at holde den relative uheldsrisiko nede.

    Endelig mener jeg ikke, at en del af dine angivne fordele ved påbud om hjem er korrekte. Et påbud vil ikke spare penge for sundhedsvæsenet, hvis færre bruger cyklen eller gør det i mindre grad. Overhyppigheden af ulykker blandt ældre skyldes ikke manglende hjelm, men at de er ældre (samme overhyppighed finder man blandt ældre bilister og fodgængere). Endelig kan jeg som daglig cyklist i Københavns centrum bevidne, at der er masser af cyklister, der bruger hjem, og at tallet er stigende. Sikkerheden er også steget markant - ikke blot på grund af cykelhjelme, men måske især fordi der er kommet mange flere cyklister på gaden inden for de seneste ti år her i hovedstaden.

    I øvrigt tak for debatten.

    Jeg kan anbefale følgende link, som dískuterer cykelpolitik:

    http://www.thomaskrag.com/

  22. Benny Engelbrecht
    27. May 2008 21:20
    22

    @ Søren: Tak for din kommentar. Det er jo efterhånden en gammel blog-post, men den har været meget gavnlig til at nå frem til den holdning jeg har i dag - nemlig at påbud vil medføre at færre danskere vil cykle. Da vi i forvejen cykler mere end 1 milliard kilometer mindre i dag end vi gjorde i 1990, så har vi langt større sundhedsproblemer. Man anslår at 1500 danskere dør for tidligt hvert år, fordi vi ikke cykler så meget som før i tiden.

  23. Mikael
    2. Jul 2008 23:32
    23

    Et nyt dansk website om cykelhjelme er kommet den truede dansk cykelkultur til undsætning.
    http://cykelhjelm.org

  24. Benny Engelbrecht
    3. Jul 2008 06:00
    24

    @ Mikael: Tak for kommentaren. Enig i at det vigtigste budskab er: Så kom dog op på cyklen danskere! Uanset om det så er med eller uden hjelm.

  25. Kjeld NV
    10. Sep 2008 19:54
    25

    Jeg vil tro, at man redde flere personer fra at komme til skade, ved at sørge for en bedre trafik & cykel undervisning af børn i skolerne. Desuden burde der gøres mere for at få børn til at cykle, så de lærer at begå sig i trafikken. Jeg ser mange yngre køre på cykel, som var de Palle alene i verden. de kører ud på en cykelsti fra en sidevej uden at kigge om der kommer nogen. de placerer sig yderst på cykelstien lge før et kryds selvom de skal til venstre i krydset, og må så køre ind i mellem de ligeud kørende cyklister for at komme ind og vente på grønt i den tværgående retning. De overhaler andre cyklister uden at se sig tilbage, i det hele taget skulle man tro, at de havde hele cykelstien for dem selv. Og det trot jeg skyldes manglende øvelse. Men det er selvfølgelig meget nemmere at gøre det hele til et spørgsmål om cykelhjelm eller ej. Og den hjælper heller ikke meget, hvis man får hovedet ind under et lastbil baghjul.
    Så lad det være frivilligt, og lad cykelhjelmsbranchen score kassen. Blot jeg må køre rundt med frisk ludt i håret.

  26. Benny Engelbrecht
    10. Sep 2008 22:22
    26

    @ Kjeld NV: Mange tak for kommentarerne. Du kan i øvrigt finde en masse mere information om trafiksikkerhed i forhold til cykel på www.dcf.dk - det er en side der er rigtig god at blive klog på.

  27. sdtg
    20. Oct 2008 08:36
    27

    jeg syntes det er god ide med påbudt cykelhjelm

  28. Benny Engelbrecht
    20. Oct 2008 14:04
    28

    @ sdtg: Indlæg på siden bedes holdt i seriøs form. Jeg forbeholder mig ret til at slette kommentarer der er anonyme eller overtræde almindelig god skik og brug.

  29. Yannick
    1. Dec 2008 11:48
    29

    @ Benny Engelbrecht

    har du kendskab til om der er blevet lavet en cost-benefit analyse om denne problemstilling?

    Jeg er økonomi studerende og har nemlig valgt at beskæftige mig med dette emne til en synopsis.

  30. Benny Engelbrecht
    1. Dec 2008 12:33
    30

    @ Yannick: Nej jeg har desværre ikke kendskab til en cost/benefit analyse, men det kunne være særdeles interessant om der blev lavet en sådan. Til gengæld er der lavet meget nøjagtige analyser af investeringer i cykelfremmende initiativer. Her ved man at der er en samfundsmæssig tilbagebetaling på mellem 2 og 7 gange investeringen, afhængig af hvilke aldersgrupper man kan få på cyklen.
    Du kan få disse analyser der er lavet i England og i Norge hos Dansk Cyklist Forbund.

  31. Yannick
    1. Dec 2008 15:38
    31

    @ Benny Engelbrecht

    jeg fandt denne her analyse:
    http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1614783
    den er dog foretaget i Israel.

    efter at have læst artilken hurtigt igennen får jeg det indtryk at resultaterne "biased upward" i modsætning til hvad forfatteren skriver.
    Der bliver således ikke taget højde for dem som vælger at stoppe med at cykle.

  32. Benny Engelbrecht
    1. Dec 2008 15:42
    32

    @ Yannick: Det er i høj grad svagheden i disse argumentationer. Hvis vi altså antager at hver tredie liv spares (altså ca 10), men samtidig 1.500 dør for tidligt af livstilssygdomme fordi de ikke cykler, så er det en meget dårlig forretning.
    Hvis du er i stand til at lave en analyse vil det være meget interessant at høre resultatet.

  33. Yannick
    1. Dec 2008 16:02
    33

    Jeg ville gerne lave en analyse om emnet, men det er for stort et projekt i forhold til den opgave jeg har fået stillet. Jeg skal blot skrive en synopsis om hvordan sådan en analyse kunne udføres.
    Men jeg vil da gerne ligge min opgave ud når jeg er færdig.
    Du nævner at 1500 dør for tidligt, jeg vil gerne vide hvor du har tallet fra? og hvor mange måneder/år er for tidlig?

  34. Benny Engelbrecht
    1. Dec 2008 20:54
    34

    @ Yannick: Det var et tal der er eksemplificeret ud fra det man ved om faldet i cyklisme siden 1990. Der er ingen der siger at det vil være et sådan fald.
    Disse tal kan du få helt nøjagtigt på www.dcf.dk

  35. Beats By Dre
    7. Nov 2012 09:43
    35

    Velkommen til vores <a href="http://www.beatsbydre-dk.info/">Beats By Dre</a>, <a href="http://www.beatsbydre-dk.info/">Billige Beats By Dre</a>, <a href="http://www.beatsbydre-dk.info/">Beats By Dre Danmark</a>, <a href="http://www.beatsbydre-dk.info/">Monster Beats</a> Store! Stræb efter at give dig den bedste service og høj kvalitet af produkter - <a href="http://www.beatsbydre-dk.info/beats-by-dre-studio-c-40.html">Beats By Dre Studio</a>, <a href="http://www.beatsbydre-dk.info/beats-by-dre-solo-c-39.html">Beats By Dre Solo</a>, <a href="http://www.beatsbydre-dk.info/beats-by-dre-pro-c-38.html">Beats By Dre Pro</a>!

    Du skal have en fantastisk <a href="http://www.dk-beatsbydre.info/">Beats By Dre</a>, såsom en håndtaske, når <a href="http://www.dk-beatsbydre.info/">DK Beats By Dre</a> bevæger dig. Tendens til ikke at sætte spørgsmålstegn ved du kan altid finde en Lv damer håndtaske, der bidrager i dit look og stil. Du vil være i stand til at vælge et antal Luksus beats by dre på typer af punge, såsom <a href="http://www.dk-beatsbydre.info/">Monster Beats</a> og også skoletasker. Når du skal bruge en med hensyn til at udføre eller måske foretagende, paraferet eller monogram gruppe af <a href="http://www.dk-beatsbydre.info/">Beats By Dre Danmark</a> måske passer en person godt.

  36. Beats By Dre
    8. Nov 2012 08:11
    36

    Velkommen til at købe vores hjemmeside produkter: <a href="http://www.beatsbydresalg.info/">Beats By Dre</a>, <a href="http://www.beatsbydresalg.info/">Beats By Dre Salg</a>, <a href="http://www.beatsbydresalg.info/">Beats By Dre Danmark</a> and <a href="http://www.beatsbydresalg.info/">Dr Dre Beats</a>.
    These produkters - <a href="http://www.beatsbydre4you.dk/">Beats By Dre</a>, <a href="http://www.beatsbydre4you.dk/">Beats By Dr Dre</a>, <a href="http://www.beatsbydre4you.dk/">Beats By Dre Danmark</a> are popular!

  37. Beats By Dre
    4. Dec 2012 07:36
    37

    Din artikel er en klar argument, jeg kan lide din blog! Tak for at lade mig skrive under min hjemmeside!
    http://www.beatsbydrehovedtelefoner.info/
    http://www.dk-beats.info/

  38. Beats By Dre
    5. Dec 2012 10:30
    38

    Purchase our danmark store beats by dre. And you can go to http://www.monsterhovedtelefoner.info store and purchase them!

Benny Engelbrecht
Benny Engelbrecht
- socialdemokraternes forbrugerordfører

Månedsoversigt for indlæg

« May 2018 »
MTWTFSS
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 

Søg


Tags

Arkiv

Relaterede